-
ایران افسانه و واقعیت
چهارشنبه 11 خردادماه سال 1390 16:35
12.00 Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 نویسنده :مریت هاکس مترجمان:محمد حسین نظری نژاد،محمد تقی اکبری < احمد نمایی ناشر چاپ اول :معاونت آستان قدس رضوی صفحه 65 "جمعیت یزدآمیخته ای از 60000مسلمان،8000 زرتشتی یا پارسی و2000یهودیان است" "با یک خانواده زرتشتی آشنا شدم....
-
شریف آباد اردکان یزد
چهارشنبه 11 خردادماه سال 1390 13:01
پژوهش: موبد دکتر جهانگیر اشیدری تهیه و تنظیم: دکتر ماهیار اردشیری ـ با همکاری دکترخسرو دبستانی انتشارات: انجمن زرتشتیان شریف آباد اردکان مقیم مرکز(اشا)-1383 -نخست وجه تسمیه اردکان را میبینیم: واژه اَرد که در«اردکان» بهکار رفته از واژهی سپندینهی «ارد» اوستایی است که اضافه شدن «کان»( معدن – جایگاه) رویهم «مکان...
-
تکرار کلمات در گاتها
سهشنبه 10 خردادماه سال 1390 21:17
اهورامزدا و مزذا اهورا و مزدا واهورا باربکار رفته است.پیش از آنکه به معرفی خدای زرتشت بپردازیم، ذکر یک نکته لازم و ضروری به نظر می رسد و آن اینکه اصولاً مدارک موجود جهت تحقیق دین و فرهنگ ایران قدیم بسیار گوناگون و ناهماهنگ و تأویل پذیرند، اگر محققی در مراحل تحقیق خود به یک قسمت از آنها بیش از سایر قسمتها اهمیت دهد و...
-
توحید و یگانه پرستی در دین زرتشتی
سهشنبه 10 خردادماه سال 1390 20:56
نظرات محققین در مورد توحید در دین زرتشتی برخی از نویسندگان و محققان زرتشت را یکتاپرست دانستهاند. و برخیها بر این عقیدهاند که خود زرتشت یکتاپرست بود و آئینش توحیدی بود لکن به مرور زمان و ورود آئین و مراسم خرافی توسط برخی افراد نادان و علماء بی خرد، دستخوش تغییر، تحول و تحریف قرار گرفت و آئین زرتشتیان به ثنوی مذهب...
-
افسانه های کهن در اوستا
سهشنبه 10 خردادماه سال 1390 16:18
آنچه امروز به نام دین زرتشت شناخته شده، شامل دو بخش جداگانه است: 1- بخشی که از خود زرتشت است و اصول اخلاقی و فلسفی پیام او رادربردارد، به نام گاتاها که در هفده هات (240بند) به صورت شعر سروده شده است.در گردآوری بعدی اوستا ، گاتاها را در میان کتاب یسنا جای داده اند که بر روی هم دارای 72 هات است . 2- سایر بخش های اوستا...
-
معنی دقیق فروهر
سهشنبه 10 خردادماه سال 1390 15:59
پریچهر نامدار فریدونی همانگونه که هر کشوری پرچمی دارد و یا هر شرکت، سازمان یا گروه برای شناسایی و همبستگی بهتر افرادش و بر اساس کارشان نماد یا علامتی را برمیگزینند، دینها و مذاهب نیز بنا براقتضای مکانی و زمانی و برای همبستگی و شناخته شدنشان، از سمبل یا نمادی بهره می گیرند و این نماد و سمبل علاوه بر این که سبب...
-
نحوه ستایش مزدا
دوشنبه 9 خردادماه سال 1390 22:10
ای مزدااهورا من با اندیشهای روشن و قلبی پاک ستایشت را بهجا میآورم.(هات34بند15)
-
فروهر وحدتوجود (بخش دوم)
دوشنبه 9 خردادماه سال 1390 16:12
«مهرداد قدردان» اینک میخواهم پای در کفش بزرگان کرده و بگویم وقتی که شمس تبریزی مراد مولانا ، انسان را ازلی و ابدی میداند (مقالات شمس، شمس تبریزی- حکایت شمس، محمد حیدرنژاد) هم به نوعی تکیه بر این باور دارد که انسان پرتوی الهی دارد و این پرتو را از سرچشمه ازلی و ابدی آن (خداوند) پایه قرارداده و انسان را ازلی هم...
-
فروهر وحدت وجود (بخش نخست)
دوشنبه 9 خردادماه سال 1390 16:10
آقای مهرداد قدردان» فْرَوَهر (fravahr) دراوستا فْرَوَشی(fravashi) ، درفارسی... باستان فْرَوَرتی (fravarti) درپه...لوی فروهر است وچنانکه برخی صاحب نظران اعتقاد دارند از دو جزء « فْرَ» به معنای پیش و « وَهر» به معنای کِشنده و بَرَنده تشکیل یافته ورویهم به معنای پیش برنده یا عامل پیشرفت است ولی برخی دیگراز اوستاشناسان...
-
دین زرتشتی»، آرمانی جهانی برای تمام بشریت
دوشنبه 9 خردادماه سال 1390 16:06
ای اهورای بی نیاز, به درگاه تو روی می آوریم و از تو می خواهیم که ما را در پناه خویش بگیری و از هرگونه گزند و زیان و بدخواهان و بد کُنشان و درد و رنجِ تنی و روانی دور نگهداری. دادار اورمزد ما را در هر دو جهان سرافرازی و رستگاری بخش و به همه تندرستی و نیک نامی و دیر زیوی و خواسته اشویی فراوان ده ای اورمزد بزرگوار ......
-
میهنم، ایرانم، همواره جاودان بمان...
دوشنبه 9 خردادماه سال 1390 06:06
میهنم، ایرانم، همواره جاودان بمان...
-
سرانجام بد ما از بی خردی خود ماست
دوشنبه 9 خردادماه سال 1390 05:43
آخرین نیوز: این عکس گویاتر از هر سخنی است که چقدر فرهنگ احترام به خود، تاریخ، آثار تاریخی و طبیعی در ایران پایین است. هویت هر ملتی را تاریخ و تمدن آن کشور تشکیل می دهد، اسکندر غیرایرانی هم بعد از پیروزی به تمدن ایرانی ادای احترام کرد، حالا ما روی سر ستون فاتحانه ایستاده عکس می گیریم! بقول حکیم توس سرانجام بد ما از بی...
-
تو را دوست دارند
دوشنبه 9 خردادماه سال 1390 05:26
At least 5 people in this world love you so much they would die for you حداقل پنج نفر در این دنیا هستند که به حدی تو را دوست دارند، که حاضرند برایت بمیرند At least 15 people in this world love you, in some way حداقل پانزده نفر در این دنیا هستند که تو را به یک نحوی دوست دارند The only reason anyone would ever hate you,...
-
70مدرسه توسط اقلیت زرتشتیان یزد که عموما قدیمی هستند ساخته شده ا
جمعه 6 خردادماه سال 1390 09:07
" 1390/02/24" "خبرگزاری پانا: مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان یزد گفت: 70مدرسه توسط اقلیت زرتشتیان یزد که عموما قدیمی هستند ساخته شده است ." درسال 1854میلادیمانکچی لیم جی هاتریاپس ازتلاش زیاد توانست به خرج خود20 نفر از یزد و12نفر از کرمان به تهران برای تحصیل اعزام کند وپس از آن تعداد دیگری را...
-
اشو زرتشت یک مرد جهانی با آیینی جهان شمول
پنجشنبه 29 اردیبهشتماه سال 1390 22:14
ا شو زرتشت یک مرد جهانی با آیینی جهان شمول Ramin Kahnamooian created the doc: "اشو زرتشت یک مرد جهانی با آیینی جهان شمول" خشنه اثره اهوره مزدآو آخشیم هام ونتیم یزمیده فرشتسچه مره ویاسچه "آشتی و محبت را می ستاییم که براندازنده جنگ و دشمنی است" مردمان باستان در گذشته های دور آن زمان که آیین بهی و...
-
زرتشتیان پاسداران فرهنگ ایرانی
پنجشنبه 29 اردیبهشتماه سال 1390 07:45
آیین بزرگداشت فردوسی در جشنگاه خسروی گفته شد: ● زرتشتیان پاسداران فرهنگ ایرانی خبرنگار امرداد - فیروزه فرودی : «عشق به ایران و داشتن فرهنگ پربار ایرانی مرا واداشت تا با داستانهای شاهنامه به گونه ای نوین نمایشنامه نوشته و تیاترهای داستانهای شاهنامه را در ایران و چند کشور دیگر اجرا کنم.» گفته های بالا از حسن باستانی...
-
ویژگی جامعه آرمانی اشو زرتشت
پنجشنبه 29 اردیبهشتماه سال 1390 06:49
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA ویژگی جامعه آرمانی اشو زرتشت آینه دل پاک باید تا در او واشناسی صورت زشت ونکو جامعه آرمانی جامعه افراد خوشبخت با روابط انسانی است،خوشبختی احساسی درونی است.جامعه آرمانی اشو زرتشت خشتروئیریه است.خشتر در گاتها بیش از سی بار آمده است .خشتر گاهی با واژه وهوبه معنی نیک ،گاهی با...
-
درگاه ورود به جهان اینترنتی زرتشتیان
پنجشنبه 29 اردیبهشتماه سال 1390 06:38
اشوزرتشت - تاریخ و فرهنگ - فارسی امرداد - خبری - فارسی اشهن - تاریخ و فرهنگ - فارسی و انگلیسی انجمن زرتشتیان استکهلم - ارگان - فارسی انجمن زرتشتیان تهران 1 - ارگان - فارسی انجمن زرتشتیان تهران 2 - ارگان - فارسی انجمن زرتشتیان کرمان - ارگان - فارسی انجمن موبدان - ارگان - فارسی انجمن یانش وران مانتره - ارگان - فارسی...
-
مذهب چه می کند؟
شنبه 24 اردیبهشتماه سال 1390 03:47
مهاتما گاندی: ما به زودی بنیاد اخلاق را از دست می دهیم. ما از مذهب دست کشیده ایم. هیچ چیز مانند مذهب نمی تواند بر اخلاق چیره شود. به عنوان مثال یک فرد مذهبی نمی تواند خائن، ظالم یا هرزه باشد. و تمایل دارد در راه خدا قدم بردارد
-
نگاه خیام به ارزش شادی
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 20:14
روزی کسی به خیام خردمند ، که دوران کهنسالی را پشت سر می گذاشت گفت : شما به یاد دارید دقیقا پدر بزرگ من ، چه زمانی درگذشت ؟! خیام پرسید : این پرسش برای چیست ؟ آن جوان گفت : من تاریخ درگذشت همه خویشانم را بدست آورده ام و می خواهم روز وفات آنها بروم گورستان و برایشان دعا کنم و خیرات دهم و... خیام خندید و گفت : آدم بدبختی...
-
اندیشه
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 20:09
-
ویژگی های جامعه آرمانی زرتشتیان
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 06:08
به نام اهورامزدا 1-ویژگی های جامعه آرمانی زرتشتیان جامعه یعنی :مجموعهای از افراد انسانی که با نظامات و سنن و آداب و قوانین خاص به یکدیگر پیوند خورده و زندگی دسته جمعی دارند . جامعه آرمانی:جامعه ای است که افراد جامعه تصویری دارند ظاهراً کامل و بی عیب و نقص از آن چیز که در دور دستها طراحی شده و دسترسی به آن به راحتی و...
-
خوش به حال غنچه های نیمه باز
سهشنبه 20 اردیبهشتماه سال 1390 17:21
خوش به حال غنچه های نیمه باز بوی باران، بوی سبزه، بوی خاک شاخه های شسته، باران خورده، پاک آسمان آبی و ابر سپید برگهای سبز بید عطر نرگس، رقص باد نغمه شوق پرستوهای شاد خلوت گرم کبوترهای مست نرم نرمک می رسد اینک بهار خوش به حال روزگار خوش به حال چشمه ها و دشتها خوش به حال دانه ها و سبزه ها خوش به حال غنچه های نیمه باز...
-
نیک و بد در بینش زرتشت
سهشنبه 20 اردیبهشتماه سال 1390 17:07
اشو زرتشت در گاتهای ورجاوند خود میگوید “اینک برای خواستاران و دانایان، از دو گوهر هستی – که آفریدهی مزداست- سخن خواهم گفت.” (گاتها، یسنای ۳۰، بند ۱) از این سرود، چنین درمییابیم که: پیامبر بر آن است تا دربارهی بنیان و گوهر هستی و نیز چگونگی پیدایش هستی، برای مردم سخن بگوید. اما در آغاز به این حقیقت توجه دارد و آن...
-
«تاگور» گفت: ندای زرتشت، ندای جاودانی و اخلاق است
دوشنبه 19 اردیبهشتماه سال 1390 23:24
خبرنگار امرداد : صدو پنجاهمین زادروز رابیندرانات تاگور سراینده، اندیشمند و نمایشنامهنویس هندی و نخستین آسیایی برندهی نوبل ادبیات، دیروز، هفتم مه (17 اردیبهشت) در هند جشن گرفته شد. در این جشن که دربردارندهی برنامههای گوناگونی همچون نمایشگاه نقاشیهای این سراینده ی بنام بود، موهان سینگ، نخستوزیر هند برای کشورهای...
-
واژه نام گات ها-1
دوشنبه 19 اردیبهشتماه سال 1390 07:49
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 واژه نام گات ها-1 اهورا مزدا:دانای هستی بخش ،خداوند جان وخرد اشا،اشه :هنجاردرست هستی ،نظم راستی، فرایند به هنجار اشو :پیرو راستی در اندیشه ،گفتار و کردار اشوان :جمع اشو ،پیروان راستی انگره مینو :کژاندیشی ،اهریمن وباور های نادرست واندیشه ویرانگر...
-
جراحی مغز انسان در ایران باستان
یکشنبه 18 اردیبهشتماه سال 1390 20:37
جراحی مغز انسان در ایران باستان خبرنگار امرداد- آفتاب یزدانی : «عباس نوروزی»، معاون میراثفرهنگی اداره کل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان هرمزگان از پیدا شدن ابزار جراحی مغز انسان در کاوشهای باستانی در تپه مارون خبر داد. تپه مارون از تپههای باستانی شهرستان رودان در استان هرمزگان است. به گزارش chtn و بنابر...
-
فرهنگ غنی ایرانی چیست ؟
چهارشنبه 14 اردیبهشتماه سال 1390 22:50
مقدمه سخن گفتن پیرامون فرهنگ ایرانی بسیار سنگین و دشوار است . زیرا که پشتوانه این فرهنگ چندین هزار ساله , مملو از تجربیات و فراز و نشیبهای گوناگون است که اگر ما بتوانیم آن را گسترش و پرورش دهیم و با روزگار امروز مدرنش کنیم ملت ما نه تنها یکی از خوشبخت ترین ملتهای جهان می شود بلکه میتواند دیگر کشورهای گیتی که حیاتشان...
-
شادی و نشاط رمز موفقیت در ایران باستان
چهارشنبه 14 اردیبهشتماه سال 1390 22:25
�زردشت �، پیغمبر یکتاپرست ایرانی، نخستین پیغمبرجهانی، چهارده هزارسال پیش، هنگامی که به دنیا آمد، خندید. تولد زردشت، همراه باخنده وشادی بودکه می توان این را نخستین معجزه این پیغمبردانست. �بودا�، دیگر پیغمبرآریایی، پیامی دارد بسیار مهم، او می فرماید: اشکهای دیگران رابه نگاه های پر از شادی بدل کردن، بهترین خوشبختی هاست....
-
فلسفه ی جشن های ایرانی
چهارشنبه 14 اردیبهشتماه سال 1390 22:20
فلسفه ی جشن های ایرانی ایران کهن ، ناپایداری جهان به معنای ناپایداری زندگی نیست ، چرا که زندگی در جهان ناپایدار ـ یا به گفته ی حافظ، " جهان بی بنیاد " ـ قانونمندی خود را دارد. زندگی سرشار از زیبایی است و انسان در آن پرامید و بی بیم در راستای مسئولیت خود گام بر می دارد تا بتواند از بار بی آیین اندیشه های »...