-
مدیر و مهندس
دوشنبه 27 تیرماه سال 1390 10:37
مردی که سوار بر بالن در حال حرکت بود ناگهان به یاد آورد قرار مهمی دارد؛ ارتفاعش را کم کرد و از مردی که روی زمین بود پرسید: ببخشید آقا؛ من قرار مهمی دارم، ممکنه به من بگویید کجا هستم تا ببینم به موقع به قرارم می رسم یا نه؟ مرد روی زمین : بله، شما در ارتفاع حدودا ً ۶ متری در طول جغرافیایی " ۱٨'۲۴ ۸۷ و عرض جغرافیایی...
-
نگاهی به تاریخچه رقص در ایران
شنبه 25 تیرماه سال 1390 15:43
نگاهی به تاریخچه رقص در ایران وجود همه جانبه ی این هنر در فلات ایران قابل اثبات است مژگان بدیعی - بازی و رقص ها با هر نام و عنوانی که زیر پوشش آن حضور خود را در فرهنگ اقوام ایرانی تدوام بخشیده اند از منظر تاریخ موسیقی و نمایش دارای اهمیت فراوانی هستند. چه بسیاری از آنها با حفظ برخی صورت ها و اشکالی که به حرکات نمایشی...
-
درخت چهار فضل
جمعه 24 تیرماه سال 1390 17:26
-
بهترین راه رهائی و رسائی آدمیان از نظر اشو زرتشت
جمعه 17 تیرماه سال 1390 05:56
بنام اهورا مزدا اشوزرتشت آن بزرگ مرد خردگرای آریائی تاریخ بوسیله پرسش و جستجو و با خود اندیشیدن و در خود فرو رفتن، راستی و درستی را در خود جستجو کردن، درون نگریستن و خود شناختن سرانجام به سرچشمه عشق فروغ جاودانی روشنائی بی پایان و یا به ( هستی برتر ) رسید و او را اهورامزدا نامید. درون نگری و خودشناسی بهترین راه رهائی...
-
رنگهای پرچم ایران از نگاه زرتشتیان
پنجشنبه 16 تیرماه سال 1390 04:30
رنگهای پرچم ایران از نگاه زرتشتیان رنگهای پرچم ایران از نگاه زرتشتیان رنگ سبز در آیین زرتشتی و فرهنگ ایرانی، رنگ سبز نشانه زندگی، بالندگی و سربلندی است. در دین زرتشت، رنگ سبز بسیار سپند(:مقدس) است تا جایی که عروس بیشتر لباس سبز میپوشد و پارچهی توری سبز رنگ روی سر میاندازد و داماد، کلاه به رنگ سبز بر سر دارد و روی...
-
تاثیر رنگ ها بر زندگی
پنجشنبه 16 تیرماه سال 1390 04:27
تاثیر رنگ ها بر زندگی رنگ ها بر روح و روان ما تاثیرگذارند طریقه تاثیرگذاری رنگ ها بر روحیه ما بخشی مهم از رابطه ما با دنیای اطرافمان را تشکیل می دهد و در مغز ما نوشته شده است که برخی رنگ های خاص، واکنش های خاصی را در روح و روان ما ایجاد خواهد کرد. رنگ ها بر همه حواس ما تاثیر میگذارند. دیدن رنگ ها می تواند حال و هوای...
-
رنگ سبز در فرهنگ ایران نماد ایزد سروش است
پنجشنبه 16 تیرماه سال 1390 04:24
رنگ سبز در فرهنگ ایران نماد ایزد سروش است. واژه سروش در زبان اوستایی (سَرو) به چم شنیدن و گوش فرا دادن به اهورا مزدا ، خداوند جان و خرد میباشد، فروزه های سروش، پیروزگر، تهم، راست، نیک روی و پیش برنده جهان است. یکی از ویژگیهای ایزد سروش یاوری وی با دلیران و رزمندگان است، سروش جنگاوری است که با نا راستیها میستیزد، تا...
-
رنگ در فرهنگ ایران
سهشنبه 14 تیرماه سال 1390 15:22
رنگ در فرهنگ ایران در آغاز تاریکی فرمانروا بود و از این تاریکی، روشنایی سر برآورد. روشنایی و تاریکی، در آفرینش به پایکوبی برخاستند و بدین گونه رنگهای گوناگون زاده شدند (تئو گیمبل) هر آن چیز که بخواهد پای بر جهان زندگان بگذارد بایسته است که بر خود رنگی بپذیرد، رنگ ها مُثُل های ازلی اند؛ و تنها زمانی پای بر هستی...
-
ترک آباد را بهتر بشناسیم
سهشنبه 7 تیرماه سال 1390 06:06
ترک آباد روستای ترک آباد در 5 کیلومتری غرب اردکان در مسیر راه اردکان- نائین قرار دارد با موقعیت 53 درجه و 58 دقیقه طول و 32 درجه و 41 دقیقه عرض جغرافیایی است. ارتفاع آن از سطح دریا 1020 متر می باشد و طبق سرشماری سال 1370 دارای 2291 نفر جمعیت بوده که در 425 خانوار ساکن هستند. این روستا در سال 747 هجری قمری به امر...
-
یزد شهر "ترین" های ایران !
سهشنبه 7 تیرماه سال 1390 05:56
مجله اینترنتی Info Panel یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر ونیز ایتالیاست. همین دو ویژگی کافی است تا ایرانیان بدانند کشوری به وسعت تاریخ جهان دارند و شهری کویری که می توانند خشت به خشت، ریگ به ریگ و لحظه به لحظه تاریخ آن را به رخ جهانیان بکشند. دومین شهر تاریخی جهان "برترین" جاذبه های...
-
سوشیانت در اوستا و گات ها
سهشنبه 7 تیرماه سال 1390 05:31
سوشیانت در اوستا واژه سوشیانت در گاهان مفهوم بسیار گستردهای دارد و منظور از آن بزرگانی است که با گام برداشتن در راه راستی و پیروی از آموزشهای زردشت رهبریِ جامعه مزداپرست را به دست میگیرند و با خود صلح و آشتی .. را به ارمغان میآورند.معنای این واژه در اوستای متأخر به تدریج محدود میشود، به گونهای که در نهایت به لقبی...
-
حفظ محیط زیست از دید اشو زرتشت
یکشنبه 5 تیرماه سال 1390 07:44
حفظ محیط زیست از دید اشو زرتشت حفظ محیط زیست دیدی نو از دینی کهن نوشتهی دکتر فرهنگ مهر میباشد,با سپاس فراوان از ایشان برای کوشش و تلاششان در راه شناساندن فرهنگ کهن ایران به ایران پرستان:. وسواس ایرانیان زرتشتی در پاک نگه داشتن آب,خاک,هوا و آتش زبانزد یونانیان بوده است. هرودوت و گزنفون درباره آن قلمفرسایی کرده و...
-
تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم
شنبه 4 تیرماه سال 1390 20:24
شاعر : مهدی اخوان ثالث ز پوچ جهان هیچ اگر دوست دارم تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم تو را ای کهن پیر جاوید برنا تو را دوست دارم، اگر دوست دارم تو را ای گرانمایه، دیرینه ایران تو را ای گرامی گهر دوست دارم تو را ای کهن زاد بوم بزرگان بزرگ آفرین نامور دوست دارم هنروار اندیشه ات رخشد و من هم اندیشه ات، هم هنر دوست دارم...
-
پوستینی کهنه دارم من
شنبه 4 تیرماه سال 1390 20:18
پوستینی کهنه دارم من یادگاری ژندهپیر از روزگارانی غبار آلود سالخوردی جاودان مانند مانده میراث از نیاکانم مرا، این روزگار آلود جز پدرم آیا کسی را میشناسم من کز نیاکانم سخن گفتم؟ نزد آن قومی که ذرات شرف، در خانهی خونشان کرده جا را بهر هر چیز دگر، حتی برای آدمیّت، تنگ خنده دارد از نیاکانی سخن گفتن، که من گفتم جز پدرم...
-
تماد همازوری زرتشتیان
شنبه 4 تیرماه سال 1390 20:14
نابر ادبیات اوستایی سه گونه آتش وجود دارد که به ترتیب ارزشمندی و بزرگی عبارتند از آتش ورهرام (بهرام)، آتش آدۥران (آدریان) و آتش دادگاه. آتش ورهرام: این آتش سپند(:مقدس) را که با آیینی ویژه در جایگاه خود قرارمیدهند، نشانهی فرمانروایی مینوی روشنی و راستی، در نبرد با تاریکی و دروغ است و این نبردی است که مومنان با همکاری...
-
آتشکدهها و آتشگاهها.آتش ورهرام ها ودر مهر ها
شنبه 4 تیرماه سال 1390 20:13
آتشکدهها و آتشگاهها.آتش ورهرام ها ودر مهر ها آتش ورهرام (بهرام) یزد، یزد این عمارت که در فهرست آثار معمارى معاصر یزد قرار دارد، به همت زردشتیان یزد و پارسیان هند در سال ۱۳۱۳ خورشیدى تحت نظارت و سرپرستى آقاى ارباب جمشید امانت بنا شد. ساختمان اصلى در وسط حیاطى بزرگ بر بلندى قرار دارد و آن را درختانى همیشه سبز احاطه...
-
خورشیدِ خیال
شنبه 21 خردادماه سال 1390 05:48
خورشیدِ خیالش را، تا در نظر آوردم اشکم بشتاب آمد بر بام رخ زردم گفت: ای همه جان من دلشوره دیدارت! چندی است در این خانه بیتابم و می گردم با یاد تو این مجنون تا یک مژه بر هم زد هم خانه صفا دادم، هم خویش صفا کردم تو یک طرف بازی، او یک طرف بازی هر که نظر اندازی، من مهره این نردم ... * بر خنده اشکِ من، خورشید خیالِ او...
-
آتشکده چیست ؟
شنبه 21 خردادماه سال 1390 05:32
مدخلی که پیش رو دارید به معرفی آتشکدههای ایران میپردازد مهار آتش و چگونگی استفاده بهینه از آن یکی از مهمترین کشفیات بشر بود که به تمدن و پیشرفت انسان سرعتی افسانهای بخشید. همه مردم جهان به نوعی آتش را دوست دارند و در آغاز پرستش خدای خود، مایلند که شمعی را روشن کرده و به ستایش نیکیها بپردازند. آتش المپیک همیشه...
-
در مهر کوچه بیوک
جمعه 20 خردادماه سال 1390 18:36
در مهر کوچه بیوک آ تشکده در مهر کوچه بیوک مربوط به دوره قاجاریه است و در یزد، محله کوچه بیوک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۳۸۲/۰۳/۱۰ با شمارهٔ ثبت ۹۱۳۲ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.البته تخریب شده وتاسیسات جدید است.کوچه بیوک یکی از محلات زرتشتی نشین مرکز یزد بوده که در گذشته خارج شهر قرار داشته...
-
وین چهار آخشیج را به درست
چهارشنبه 18 خردادماه سال 1390 23:39
وین چهار آخشیج را به درست شاعر : اوحدی مراغه ای چون پدید آمد امتزاجی رست وین چهار آخشیج را به درست جنبش راست کار ایشان شد نفس روینده رام ایشان شد هشت قوت به خادمی برخاست شغل این نفس را به طبعی راست قوت هضم و دفع، بشنو پاک قوت جذب و قوت امساک گشته با قوت مصوره ضم غاذیه، نامیه، مولده هم بر دو نقش از هزار گونه ببست پس...
-
تصویر فروهر
چهارشنبه 18 خردادماه سال 1390 23:03
-
هفتاد دو ملت در شعر شاعران
چهارشنبه 18 خردادماه سال 1390 22:50
حاصل نگاه حافظ و مولوی وقتی همه حقیقتها و معرفتها در اختیار یک تن قرار گیرد و او مطلق خیرها و مطلق خوبیها باشد بیشک دیگران که سهمی از حقیقت و دریافت آن ندارند یا کم دارند، نمیتوانند داعیه راهبری انسان و هدایت او را داشته باشند. وقتی کسی نتوانسته راه رسیدن به معشوق حقیقی را طی کند و به معشوق برسد صد البته...
-
نوروز در شعر شاعران
چهارشنبه 18 خردادماه سال 1390 22:38
رآمد باد صبح و بوی نوروز به کام دوستان و بخت پیروز مبارک بادت این سال و همه سال همایون بادت این روز و همه روز چو آتش در درخت افکند گلنار دگر منقل منه آتش میفروز چو نرگس چشم بخت از خواب برخاست حسدگو دشمنان را دیده بردوز بهاری خرمست ای گل کجایی که بینی بلبلان را ناله و سوز جهان بی ما بسی بودست و باشد برادر جز نکونامی...
-
مرکزاستانهای ایران
چهارشنبه 18 خردادماه سال 1390 22:25
ردیف نام شهر استان جمعیت تصویر ۱ تهران تهران ۷٬۷۰۵٬۰۳۶ ۲ مشهد خراسان رضوی ۲٬۴۱۰٬۸۰۰ ۳ اصفهان اصفهان ۱٬۵۸۳٬۶۰۹ ۴ تبریز آذربایجان شرقی ۱٬۳۷۸٬۹۳۵ ۵ کرج البرز ۱٬۳۷۷٬۴۵۰ ۶ شیراز فارس ۱٬۲۱۴٬۸۰۸ ۷ اهواز خوزستان ۹۶۹٬۸۴۳ ۸ قم قم ۹۵۱٬۹۱۸ ۹ کرمانشاه کرمانشاه ۷۸۴٬۶۰۲ ۱۰ ارومیه آذربایجان غربی ۵۷۷٬۳۰۷ ۱۱ زاهدان سیستان و بلوچستان...
-
سهر های ایران
چهارشنبه 18 خردادماه سال 1390 22:20
آ آسمان اباد آرادان آغاجاری آبادان آران و بیدگل آمل آباده آرمرده آوج آباده طشک آرین شهر آیسک آبسرد آزادشهر آبگرم آستارا آبیک آستانه اشرفیه آذرشهر آشتیان ا ابرکوه اسفدن امیریه ابهر اسفراین اندیشه ابوزیدآباد اسفرورین اندیمشک اراک اسکو اِوَز ارداق اسلام آباد غرب اهر اردبیل اسلامشهر اهل املش اسلامیه اهواز اردستان اشتهارد...
-
محیط زیست از نظر ایرانیان زرتشتی
یکشنبه 15 خردادماه سال 1390 06:25
وسواس ایرانیان زرتشتی در پاک نگاهداشتن آب و خاک و هوا و آتش زبانزد یونایان بوده است. هرودوت( کتاب۱) و گزنفون (کتاب «Anabasis» یا سفرنامه جنگلی گزنفون xenephon) درباره آن قلمفرسایی کرده و نوشته اند که ایرانیان هیچ چیز آلوده و کثیفی را در آب نمی ریزند و در پاک نگهداشتن خاک و زمین مراقبت میکنند
-
ّا ایران عزیز
یکشنبه 15 خردادماه سال 1390 06:21
IRAN_____IRAN___________________________________________ _IRANIR__IRANI____________________________________________ _IRANIRANIRANI____________________________________________ _IRANIRANIRANIR___________________________________________ __IRANIRANIRANI_______________IRANIRANIRANIRA_____________...
-
اشایا نظم هستی
یکشنبه 15 خردادماه سال 1390 06:06
واژه آشا در بینش زرتشت به معنای نظم جهانی یا (هنجار هستی)است که در سراسر افرینش بر همهٔ کائنات و کهکشانها فرمانروا است. باید دانست که که بر هم زدن جهانی، زیانهایی ببا ر خواهد آورد که نمونهٔ آن آلوده ساختن محیط زیست میباشد. خوشبختانه امروزِ دانشمندان علاوه بر اینکه به وجود قانون آشا پی برده اند، راه جلوگیری و...
-
آتش و اتشکده
جمعه 13 خردادماه سال 1390 16:39
پیدایش آتش در اسطوره ایرانی هوشنگ پیشدادی، کاشف آتش است. روزی هوشنگ از شهر بیرون رفت، ماری دید و به او سنگی پرت کرد، مار فرار کرد اما از خوردن دو سنگ جرقه ای و آتشی پدید آمد، هوشنگ آن فروغ را هدیه ایزدی دانست و جشنی گرفت و آن را سده نام گذاشت. در دیگر اسطوره ایرانی آتش هفتمین آفرینش مادی هرمز است. در اسطوره های یونانی...
-
خرد، راهنمای آدمی در انتخاب راه نیک و بد است
پنجشنبه 12 خردادماه سال 1390 06:44
و اژه بهدین در اوستا بجای بیرو زرتشت و (بهدینان) بجای پیروان زرتشت آمده است. از اینرو شایسته است پیروان این آیین در بهسازی این جهان و بهزیستی مردمان بکوشند. دین بهی دین اختیار است، نه جبر نه زور، و هرکس بر پایهٔ خرد و آزاد اندیشی، میتواند راه زندگی و یا دین خود را بر گزیند. "خرد، راهنمای آدمی در انتخاب راه...