آتشکده
پرستشگاه زرتشتیان که آتش در جایى خاص از آن قرار دارد و مهمترین آیینهاى دینى در آن و در برابر آتش انجام مىگیرد . زمان آغاز برپا داشتن آتشکده معلوم نیست . ظاهراً زرتشتیان از سده 4 ق م به بعد به تقلید از مردم بینالنّهرین به ساختن معبد پرداختهاند . پیش از آن مراسم دینى آنان در فضاى آزاد و به ویژه بر بلندیها انجام مىگرفت . اطلاعات ما در باره آتشکدهها خصوصاً از دوره ساسانى و اسلامى است . آتشکدههاى آن دوران معمولاً بناى مکعّب گنبددارى بوده که چهار طاق نامیده مىشده است . مقدسترین قسمت هر آتشکده ، جایى که آتش در آن نگاهدارى مىشود ، اتاق کوچک مکعبى یا مکعب مستطیل شکلى است به نام گنبد (در اصطلاح زرتشتیان ایران) ، یا آتشگاه (در اصطلاح زرتشتیان هندوستان) . اصطلاح گنبد در این مورد در زبان پهلوى نیز رایج بوده است . در آتشکدههاى زرتشتیان هند (پارسیان) دیوار این اتاق مشبّک است تا عبادت کنندگان بتوانند آتش را از دور ببینند . این گونه آتشکدهها داراى درى است که موبدان براى خدمت به آتش از آن در وارد اتاق آتش مىشوند . آتشکدههاى قدیمى یزد و کرمان داراى اتاق بزرگى است (به نام گَهَنْبار خانه یا محراب و غیره) که عبادت کنندگان در آن اجتماع مىکنند و آتش در اتاق مجزّا با دیوارهاى ضخیم به دور از چشم پرستش کنندگان نگاهدارى مىشود . در گذشته براى محفوظ ماندن آتش و آلوده نشدن آن ، جز روحانیان زرتشتى هیچکس مجاز به داخل شدن به آن اتاق و دیدن آتش مقدس نبود . در سدههاى 13 و 14 ش ، در کرمان و یزد و تهران آتشکدههایى به سبک آتشکدههاى پارسیان هند (آگیارى) ساخته شده است که در آنها آتش در اتاق مکعب شکلى که در وسط قرار دارد ، مىدرخشد و از پنجرههاى شیشهاى قابل رؤیت است . آتشدان در گودى بالاى ستونى گرد و سفالى (در قدیم سنگى ، به نام مَغرِب در کرمان ، کَلَک در یزد و آدُخْش در شریف آباد اردستان) در زیر قبّهاى نهاده شده است.
آتشکدهها بنابر اهمیت نوع آتشى که در آن است ، به 3 دسته تقسیم مىشوند : آتشِ بَهْرام ، آدُران و دادگاه : 1 . براى تأسیس آتش بهرام (در زبان پهلوى آتَخْشِ وَهْرام) شانزده آتش گوناگون مانند آتش خانگى و آتش صنعتگران و غیره گردآورى مىشود و در طىّ دعاخوانیهاى متعدّد و مراسم دینى دقیق و طولانى »تطهیر« و »تقدیس« مىگردد . پس از این مراسم ، آتش مقدس را با تشریفات دینى خاص در اتاق مخصوص در آتشکده در زیر قبه بر جاى خود مىنهند ، یا اصطلاحاً بر تخت مىنشانند . پس از آن فقط موبدانى که داراى شرایط و درجات خاص دینى باشند ، مىتوانند براى خدمتگزارى به آن اتاق (گنبد) داخل شوند . آتشکدهاى که این گونه آتش در آن جاى دارد ، به ویژه آتشکده بهرام یا آتشِ بهرام (ایزد پیروزى به نزد ایرانیان قدیم) نامیده مىشود ؛ 2 . تقدیس آدُران (یا به اصطلاح پارسیان هند آدریان ، در پهلوى به گونه عام آدُر یا آتَخْش) بسیار آسانتر است . چهار نوع آتش براى این منظور کافى است ، ولى تشریفات بر تخت نشاندن آن در گنبد همانند آتش بهرام است ، اما خدمتگزارى آن سادهتر است . این نوع آتشکده در ایران دَرِ مهر ، و در هند آگیارى نامیده مىشود ؛ 3 . دادگاه (در پهلوى آدَروگ) آتشى است که تنها از یک آتش خانگى تقدیس شده ، تشکیل مىیابد . گرچه تقدیس این آتش به وسیله روحانى زرتشتى انجام مىگیرد ، اما هر فرد عادى زرتشتى مىتواند آن را خدمت کند . این خدمت ، یعنى هیزم و بوى خوش بر آن نهادن ، مستلزم تشریفات بسیار کمى است . آتش دادگاه در دو مکان مىتواند وجود داشته باشد : یکى در معبد عمومى که با همان تشریفات دو آتش دیگر در گنبد قرار مىگیرد ، دیگرى در اتاق کوچکى نزدیک دخمه که روحانیان یا مردم عادى زرتشتى از آن مراقبت مىکنند . همچنین در بعضى خانههاى اعیانى زرتشتى ، خصوصاً در هندوستان ، آتش دادگاه براى اجراى اعمال دینى نگاهدارى مىشد . اغلب این آتشهاى خصوصى بعداً در معبدى مستقر گشته و تبدیل به آتشکده عمومى شدهاند . آتشِ مرتبه پایینتر نمىتواند به مرتبه بالاتر تبدیل گردد و اگر آتشى به ناچار باید به آتشکده دیگرى نقل شود ، با آتش مستقر در آن آتشکده در زیر یک گنبد قرار نمىگیرد ، بلکه آتش منتقل شده در اتاقى جداگانه نگاهدارى مىشود و دو آتش از یکدیگر دور مىمانند . از میان آتشکدههاى دوران ساسانى سه آتشکده که در آنها آتش بهرام مىدرخشیده است ، از اهمیت بسیارى برخوردار بودهاند : 1 . آذَرْ فَرْنْبَغ ؛ 2 . آذَرْ گُشْنَسب ؛ 3 . آذَر بُرزین مهر . هر کدام از این آتشکدهها منسوب به یکى از طبقات اجتماعى ساسانى است : فَرْنْبَغ آتشِ روحانیان ، گُشنسب آتشِ جنگجویان و بُرزین مهر آتشِ کشاورزان است . آذر فرنبغ در دوره ساسانى در کاربان فارس جاى داشته ، اما بر طبق افسانهاى ، اصلاً از خوارزم بدان ناحیه انتقال یافته بوده است . گُشنسب که ظاهراً آتش قدیم مغان ماد بوده ، در کنار دریاچه ارومیه احتمالاً در شیز (تخت سلیمان) در آذربایجان بوده و در دوره ساسانى مهمترین آتشکده به شمار مىرفته
است . بُرزینمهر در کوه ریوَنْد نیشابور قرار داشته است . قابل توجه است که هر یک از این سه آتشکده به سرزمین اصلى یکى از سه سلسله بزرگ ایرانى یعنى مادها و پارتها و ساسانیان منتسب بوده است . در دوره ساسانى بُرزین مهر ، آتش ناحیه پارت ، به علل سیاسى از اهمیت کمترى برخوردار بوده است . علاوه بر این سه آتشکده مهم و بزرگ ، آتشکدههاى بسیارى وجود داشته که خرابههاى بعضى از آنها هنوز بر جاى است . شاهان ساسانى در هنگام جلوس آتشى را تأسیس مىکردند که مبدأ سالهاى پادشاهى آنان به شمار مىرفت . امور آتشکدهها در دوران ساسانى بر عهده دیوان خیرات (دیوانِ کِردَگان) یا اوقاف (رُوانَگان) بوده است ، و خطى که محاسبات امور آتشکده بدان نوشته مىشده »آتش هَمار دفیره« نام داشته است .
پس از اسلام برخى آتشکدهها تا چند قرنى بر جاى ماندند ، ولى با گرایش ایرانیان به اسلام به تدریج از شمار آنها کاسته شد و به ویرانى گرایید . ویرانههاى بسیارى از آنها اکنون باقى است . بعضى آتشکدهها با تغییراتى تبدیل به مسجد شد ، مانند مسجد جمعه اصفهان یا اردستان و جز آن . در معمارى دوره اسلامى ایران ، به ویژه در ساختمان مساجد از طرح بناى آتشکدهها (چهارطاق) استفاده شده است . (دائرةالمعارف بزرگ اسلامى)
از امام باقر (ع) نقل است که چون آدم دو فرزند خود : هابیل و قابیل را امر کرد که قربانى کنند وهابیل گوسفنددار بود و قابیل کشاورز ، هابیل گوسفندى را از بهترین گوسفندان خود حاضر ساخت ولى قابیل مقدارى از محصول ناپاک کشت خود را ، و قربانى هابیل قبول شد و قربانى قابیل مردود گشت و قانون قربانى چنین بود که قربانى را به آتش نزدیک مىبردند اگر آتش آن را مىخورد قبول بود ، پس قابیل به آتش متوسل شد وخانهاى را بعنوان آتشکده بساخت ، و این اولین آتشکدهاى بود که ساخته شد . (بحار:23و63)منبعhttp://www.parsianforum.com/archive/index.php/t-62685.html