سوشیانت

از کسانی شویم که زندگانی را تازه می سازند ومردم را به سوی راستی وپارسایی رهنمایی می کنند

سوشیانت

از کسانی شویم که زندگانی را تازه می سازند ومردم را به سوی راستی وپارسایی رهنمایی می کنند

آتشکده

آتشکده


پرستشگاه زرتشتیان که آتش در جایى خاص از آن قرار دارد و مهم‏ترین آیینهاى دینى در آن و در برابر آتش انجام مى‏گیرد . زمان آغاز برپا داشتن آتشکده معلوم نیست . ظاهراً زرتشتیان از سده 4 ق م به بعد به تقلید از مردم بین‏النّهرین به ساختن معبد پرداخته‏اند . پیش از آن مراسم دینى آنان در فضاى آزاد و به ویژه بر بلندیها انجام مى‏گرفت . اطلاعات ما در باره آتشکده‏ها خصوصاً از دوره ساسانى و اسلامى است . آتشکده‏هاى آن دوران معمولاً بناى مکعّب گنبددارى بوده که چهار طاق نامیده مى‏شده است . مقدس‏ترین قسمت هر آتشکده ، جایى که آتش در آن نگاهدارى مى‏شود ، اتاق کوچک مکعبى یا مکعب مستطیل شکلى است به نام گنبد (در اصطلاح زرتشتیان ایران) ، یا آتشگاه (در اصطلاح زرتشتیان هندوستان) . اصطلاح گنبد در این مورد در زبان پهلوى نیز رایج بوده است . در آتشکده‏هاى زرتشتیان هند (پارسیان) دیوار این اتاق مشبّک است تا عبادت کنندگان بتوانند آتش را از دور ببینند . این گونه آتشکده‏ها داراى درى است که موبدان براى خدمت به آتش از آن در وارد اتاق آتش مى‏شوند . آتشکده‏هاى قدیمى یزد و کرمان داراى اتاق بزرگى است (به نام گَهَنْبار خانه یا محراب و غیره) که عبادت کنندگان در آن اجتماع مى‏کنند و آتش در اتاق مجزّا با دیوارهاى ضخیم به دور از چشم پرستش کنندگان نگاهدارى مى‏شود . در گذشته براى محفوظ ماندن آتش و آلوده نشدن آن ، جز روحانیان زرتشتى هیچکس مجاز به داخل شدن به آن اتاق و دیدن آتش مقدس نبود . در سده‏هاى 13 و 14 ش ، در کرمان و یزد و تهران آتشکده‏هایى به سبک آتشکده‏هاى پارسیان هند (آگیارى) ساخته شده است که در آنها آتش در اتاق مکعب شکلى که در وسط قرار دارد ، مى‏درخشد و از پنجره‏هاى شیشه‏اى قابل رؤیت است . آتشدان در گودى بالاى ستونى گرد و سفالى (در قدیم سنگى ، به نام مَغرِب در کرمان ، کَلَک در یزد و آدُخْش در شریف آباد اردستان) در زیر قبّه‏اى نهاده شده است.
آتشکده‏ها بنابر اهمیت نوع آتشى که در آن است ، به 3 دسته تقسیم مى‏شوند : آتشِ بَهْرام ، آدُران و دادگاه : 1 . براى تأسیس آتش بهرام (در زبان پهلوى آتَخْشِ وَهْرام) شانزده آتش گوناگون مانند آتش خانگى و آتش صنعتگران و غیره گردآورى مى‏شود و در طىّ دعاخوانیهاى متعدّد و مراسم دینى دقیق و طولانى »تطهیر« و »تقدیس« مى‏گردد . پس از این مراسم ، آتش مقدس را با تشریفات دینى خاص در اتاق مخصوص در آتشکده در زیر قبه بر جاى خود مى‏نهند ، یا اصطلاحاً بر تخت مى‏نشانند . پس از آن فقط موبدانى که داراى شرایط و درجات خاص دینى باشند ، مى‏توانند براى خدمتگزارى به آن اتاق (گنبد) داخل شوند . آتشکده‏اى که این گونه آتش در آن جاى دارد ، به ویژه آتشکده بهرام یا آتشِ بهرام (ایزد پیروزى به نزد ایرانیان قدیم) نامیده مى‏شود ؛ 2 . تقدیس آدُران (یا به اصطلاح پارسیان هند آدریان ، در پهلوى به گونه عام آدُر یا آتَخْش) بسیار آسان‏تر است . چهار نوع آتش براى این منظور کافى است ، ولى تشریفات بر تخت نشاندن آن در گنبد همانند آتش بهرام است ، اما خدمتگزارى آن ساده‏تر است . این نوع آتشکده در ایران دَرِ مهر ، و در هند آگیارى نامیده مى‏شود ؛ 3 . دادگاه (در پهلوى آدَروگ) آتشى است که تنها از یک آتش خانگى تقدیس شده ، تشکیل مى‏یابد . گرچه تقدیس این آتش به وسیله روحانى زرتشتى انجام مى‏گیرد ، اما هر فرد عادى زرتشتى مى‏تواند آن را خدمت کند . این خدمت ، یعنى هیزم و بوى خوش بر آن نهادن ، مستلزم تشریفات بسیار کمى است . آتش دادگاه در دو مکان مى‏تواند وجود داشته باشد : یکى در معبد عمومى که با همان تشریفات دو آتش دیگر در گنبد قرار مى‏گیرد ، دیگرى در اتاق کوچکى نزدیک دخمه که روحانیان یا مردم عادى زرتشتى از آن مراقبت مى‏کنند . همچنین در بعضى خانه‏هاى اعیانى زرتشتى ، خصوصاً در هندوستان ، آتش دادگاه براى اجراى اعمال دینى نگاهدارى مى‏شد . اغلب این آتشهاى خصوصى بعداً در معبدى مستقر گشته و تبدیل به آتشکده عمومى شده‏اند . آتشِ مرتبه پایین‏تر نمى‏تواند به مرتبه بالاتر تبدیل گردد و اگر آتشى به ناچار باید به آتشکده دیگرى نقل شود ، با آتش مستقر در آن آتشکده در زیر یک گنبد قرار نمى‏گیرد ، بلکه آتش منتقل شده در اتاقى جداگانه نگاهدارى مى‏شود و دو آتش از یکدیگر دور مى‏مانند . از میان آتشکده‏هاى دوران ساسانى سه آتشکده که در آنها آتش بهرام مى‏درخشیده است ، از اهمیت بسیارى برخوردار بوده‏اند : 1 . آذَرْ فَرْنْبَغ ؛ 2 . آذَرْ گُشْنَسب ؛ 3 . آذَر بُرزین مهر . هر کدام از این آتشکده‏ها منسوب به یکى از طبقات اجتماعى ساسانى است : فَرْنْبَغ آتشِ روحانیان ، گُشنسب آتشِ جنگجویان و بُرزین مهر آتشِ کشاورزان است . آذر فرنبغ در دوره ساسانى در کاربان فارس جاى داشته ، اما بر طبق افسانه‏اى ، اصلاً از خوارزم بدان ناحیه انتقال یافته بوده است . گُشنسب که ظاهراً آتش قدیم مغان ماد بوده ، در کنار دریاچه ارومیه احتمالاً در شیز (تخت سلیمان) در آذربایجان بوده و در دوره ساسانى مهم‏ترین آتشکده به شمار مى‏رفته‏
است . بُرزین‏مهر در کوه ریوَنْد نیشابور قرار داشته است . قابل توجه است که هر یک از این سه آتشکده به سرزمین اصلى یکى از سه سلسله بزرگ ایرانى یعنى مادها و پارتها و ساسانیان منتسب بوده است . در دوره ساسانى بُرزین مهر ، آتش ناحیه پارت ، به علل سیاسى از اهمیت کمترى برخوردار بوده است . علاوه بر این سه آتشکده مهم و بزرگ ، آتشکده‏هاى بسیارى وجود داشته که خرابه‏هاى بعضى از آنها هنوز بر جاى است . شاهان ساسانى در هنگام جلوس آتشى را تأسیس مى‏کردند که مبدأ سالهاى پادشاهى آنان به شمار مى‏رفت . امور آتشکده‏ها در دوران ساسانى بر عهده دیوان خیرات (دیوانِ کِردَگان) یا اوقاف (رُوانَگان) بوده است ، و خطى که محاسبات امور آتشکده بدان نوشته مى‏شده »آتش هَمار دفیره« نام داشته است .
پس از اسلام برخى آتشکده‏ها تا چند قرنى بر جاى ماندند ، ولى با گرایش ایرانیان به اسلام به تدریج از شمار آنها کاسته شد و به ویرانى گرایید . ویرانه‏هاى بسیارى از آنها اکنون باقى است . بعضى آتشکده‏ها با تغییراتى تبدیل به مسجد شد ، مانند مسجد جمعه اصفهان یا اردستان و جز آن . در معمارى دوره اسلامى ایران ، به ویژه در ساختمان مساجد از طرح بناى آتشکده‏ها (چهارطاق) استفاده شده است . (دائرةالمعارف بزرگ اسلامى)
از امام باقر (ع) نقل است که چون آدم دو فرزند خود : هابیل و قابیل را امر کرد که قربانى کنند وهابیل گوسفنددار بود و قابیل کشاورز ، هابیل گوسفندى را از بهترین گوسفندان خود حاضر ساخت ولى قابیل مقدارى از محصول ناپاک کشت خود را ، و قربانى هابیل قبول شد و قربانى قابیل مردود گشت و قانون قربانى چنین بود که قربانى را به آتش نزدیک مى‏بردند اگر آتش آن را مى‏خورد قبول بود ، پس قابیل به آتش متوسل شد وخانه‏اى را بعنوان آتشکده بساخت ، و این اولین آتشکده‏اى بود که ساخته شد . (بحار:23و63)


منبعhttp://www.parsianforum.com/archive/index.php/t-62685.html

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد