سوشیانت

از کسانی شویم که زندگانی را تازه می سازند ومردم را به سوی راستی وپارسایی رهنمایی می کنند

سوشیانت

از کسانی شویم که زندگانی را تازه می سازند ومردم را به سوی راستی وپارسایی رهنمایی می کنند

زیارتگاه های زرتشتیان ایران

زیارتگاه های زرتشتیان

زیارتگاه پیر هریشت؛ اردکان؛ یزد؛ عکس از حامد احسانی "پیر هریشت" در اردکان یزد

 زیارتگاه پیرهریشت

این مکان در 14 کیلومتری شهر اردکان یزد قراردارد. به باورایرانیان این مکان جایگاه ابدی یکی از ندیمگان شهبانو دختر یزدگرد سوم شاهنشاه ایران است که پس از تعقیب

 داخل دیدارگاه "پیر هریشت"

 تازیان به این مکان پناه برده است و در آنجا هنگام نیایش ناپدید شده است. این مراسم از هفتم تا یازدهم فروردین ماه برگزار می شود که برابر است با روز امرداد تا خورداد روز از فروردین ماه هر سال.

 زیارتگاه ستی پیر

 دیدارگاه ستی پیر/عکس از "همازور" تارنمای خبری زرتشتیان

زیارتگاه ستی پیر در نزدیکی مریم آباد یزد قرار دارد. بنای آن مانند قلعه است که آثار چهار برج باستانی در اطراف قلعه دیده میشود. مراسم این زیارتگاه در بیست و چهارم خرداد ماه هر سال برابر با روز اشتاد از ماه خورداد باستانی اجرا می گردد.

 زیارتگاه پیر سبز/ چک چک یا چک چکو

 دیدارگاه پیر سبز یا چک چکو/ تصویر  از دوربین. نت

نام دیگر این زیارتگاه "چک چکو" است که در فاصله 65  کیلومتری شمال غرب یزد در دامنه کوهی آهکی قرار دارد . این مکان از مهمترین و مشهورترین زیارتگاههای ایران و

 

جهان است. به صورتیکه بسیاری از زرتشتیان کشورهای اطراف (هند- پاکستان- تاجیکستان و . . .) هر ساله در مراسم این زیارتگاه شرکت میکنند. محل این زیارتگاه در دامنه کوهی با شیب زیاد قرار دارد.

 زیارتگاه پیر سبز یا چک چکو/ درب ورودی

این مراسم از 24 تا 28 خرداد هر سال برابر با روز اشتاد تا انارم از ماه خورداد باستانی اجرا می گردد.

 زیارتگاه پیر نارستانه (آرامگاه اردشیر بابکان)

  آرامگاه اردشیر بابکان/عکس از سلامتی

این زیارتگاه در داخل دره ای واقع شده است که سه طرف آن را کوه پوشانده است و در 30 کیلومتری شرق یزد قرار دارد. مراسم این نیایشگاه از روزهای 2 تا 6 تیرماه برگزار میشود که برابر است با سپندارمذ روز تا آذر روز از تیرماه.

چشمه ای زیبا نیز در کنار این نیاشگاه قرار دارد که آب آن از بارندگی تامین میشود . بسیاری از ایرانیان بر این باور هستند که این مکان آرامگاه شاهنشاه اردشیر ساسانی بنیانگذار سلسله ساسانیان است که به اردشیر بابکان شناخته میشود. مردم در این روز در این مکان حاضر میشوند و به روان انوشه نیاکان ایران و جانباختگان راه میهن و بزرگان از دنیا رفته ایران درود می فرستند.

 زیارتگاه پیر بانو (آرامگاه شهبانوی خاتون بانو)

زیارتگاه پیر بانو/ عکس از محمد مهدی مولائی

این زیارتگاه به باور مردمان آرامگاه شهبانوی ایران است که خاتون بانو نام داشته و در فاصله 120 کیاومتری شمال غربی یزد و در جنوب شهر "عقدا" و در بین دره ای به نام زرجو قرار دارد. ساکنان این روستا با آب چشمه زندگی خود را می گذارنند. زمان این مراسم از 13 تا 17 تیرماه است که برابر است با مهر روز تا ورهرام روز از تیر ماه باستانی. این نیایشگاه در مسیر رودخانه فصلی قرار دارد.

 سنگ قبر آرامگاه شهبانوی ایران "خاتون بانو"(ساخته شده در دوران ناصرالدین شاه قاجار)

دیدارنامه ای (زیارت نامه ای) برای پیر بانو "خاتون بانو"

ای  پیر با  مهر و  صفا ، الگوی   پاکی  و  وفا             رنجیده  از جور و  جفا ،  در  جستجویت  آمدم

ای پارس بانو  خسته ام غمگین و دل شکسته ام            بر لطف تو دل  بسته ام ، من در حضورت آمدم

ای بانوی ایران زمین ای خفته در این سرزمین            بر حلقه اش همچون نگین، در زرع جویت آمدم

خاتون  بانوها   تویی ،  آواره ام    مأوا   تویی            درمان  و داروها  تویی ، اینک  به  کویت  آمدم

اندر  دل  این  کوهها  ماندی  غریب  ای  آشنا            هستی غریبان را پناه  زین  رو به  سویت  آمدم   

زیارتگاه پیر نارکی (آرامگاه شهبانو ناز بانو)

  زیارتگاه پیر نارکی/ عکس از سایت رنگین کمان ایران

در فاصله 55  کیلومتری شهر یزد و غرب شهرستان مهریز در دامنه کوه بلندی با سنگهای آهکی سیاه، این زیارتگاه واقع شده است. در این نیاشگاه چشمه آب زیبایی وجود دارد. عده ای بر این باورهستند که این مکان آرمگاه ناز بانو شهبانوی ایران است. مراسم این نیایشگاه از 11 تا 15 امرداد ماه است که برابر است با روز دی به مهر تا فروردین روز از ماه امرداد باستانی.

  آرامگاه بی بی شهربانو؟!

زیارتگاه درب‌مهرهای کرمان

 آتشکده محله‌ی دولتخانه از دهش شادروان پولاد اسفندیار یزدی مقیم بمبئی در سال 1280 خورشیدی بنا شده است و تا امروز پرستشگاه زرتشتیان می‌باشد و هزینه‌های آن از کمک زرتشتیان تهیه می‌شود. آتش این آتشکده تا کنون نیز روشن بوده و هر ساله در روز یازدهم دی ماه در این محل برگزار می‌شود که به گهنبار دولتخانه معروف است. یکی دیگر از آتشکده‌های مهم و جدید شهر کرمان که تا امروز نیز پا برجاست و مردم برای روزهای فرخنده به آنجا رفته و شمع و عود روشن میکنند، آتشکده ای واقع در کوچه‌ی دبیرستان ایرانشهر است. درب مهر نو کرمان به ‌وسیله‌ی دهشمندان قنات غسانی (یکی از دهات اطراف کرمان) ساخته شده است و آتش ورجاوند درب مهر قنات غسان به درب مهر کنونی منتقل گشت. بخشی از هزینه درب مهر نو از دهش موبد زادگان ، سرور و شیرین ، دو خواهر قنات غسانی به نامگانه پدرشان دستور رستم دستور مرزبان بنا گردید. چون بنای درب مهر از دهش بهدینان قنات غسان بوده، آتش درب مهر قنات غسان به وسیله‌ی موبدان آنجا به ‌نام موبد بهرام اسفندیار آریایی ، موبد نوشیروان جهانگیر اشیدری ، و موبد گشتاسب بهمن پور جهانبخش به درب مهر کنونی منتقل گردید .

امروزه این آتشکده شامل موزه‌ای است که به ثبت اداره‌ی میراث فرهنگی استان کرمان رسیده است و آثار و اسناد قدیمی خانواده‌های کرمانی و حتی نسخه‌های خطی قدیمی و اشیایی چون چرخ چاه ، چرخ ریس ، سماور برنجی، اتوهای ذغالی و … در آنجا وجود دارد.

زیارتگاه "شاورهرام‌ ایزد" در کرمان

 زیارتگاهی بیرون دروازه‌ی ناصریه و متصل به خیابان ناصریه است. این محل در قدیم معروف به پیر سنگی بوده و درب کوچکی از سنگ هم داشته است.  گذشته از زرتشتیان، مسلمان‌ها نیز به این محل باور دارند و با پاکی نیت نیازهای خود را از این محل میخواهند .

چنین معروف است که هنگام هجوم افغان‌ها به کرمان ، آنها شبی را در کنار خندقی که نزدیک "شاورهرام ‌ایزد" بود استراحت کرده تا فردای آن‌روز، این حدود را غارت کنند. شبانه پرچم سبزی در این محل ظاهر گشت و در قلب سپاه آنان افراشته و بر پا شد. افغان ها به گمان ‌اینکه دشمن به ایشان حمله‌ور شده در تاریکی شب به کشتن یکدیگر پرداختند و پای‌ به فرار گذاشتند. علت دیگری که باعث شده به این محل احترام بگذارند این است که محمد اسماعیل ‌خان حاکم کرمان ، جدّ سردار نصرت اسفندیاری ، مصمم بود که مسیر دروازه‌ی ناصریه را از اواسط  شاورهرام ‌ایزد بگذرانند. هر چند زرتشتیان عجز و التماس کردند تا او را از این تصمیم منصرف کنند مؤثر واقع نشد. شبانه پیرمردی سفیدپوش و نورانی از چاهی که در این محل قرار دارد خطاب به محمد اسماعیل خان گفت: تو می‌خواهی خانه‌ی مرا خراب کنی؟ خانه‌ات را خراب و افراد آن را پریشان خواهم کرد.

فردای آن‌روز محمد اسماعیل ‌خان از تصمیم خود دست برداشت و دستور داد روی آن چاه صفه‌ای بسازند. یکی از زرتشتیان این عمل را به امر او انجام داد و این صفه تا امروز وجود دارد و امروزه زرتشتیان در این قسمت شمع روشن می‌کنند.

زیارتگاه شاه‌ مهرایزد در کرمان

 جشن سده در زیارتگاه شاه مهرایزد کرمان

 محل جشن سده

زیارتگاهی است در شمال شهر کرمان ، این محل را باغچه بوداغ ‌آباد می ‌خوانند. جشن فرخنده‌ی سده و آتش ‌افروزی این جشن در این محل برپا می‌شود. این محل دارای باغی است که دو ساختمان با حوض نسبتا بزرگ و آشپزخانه‌ای که تنور آن محل پخت نان و فضای آن برای پخت آش و سیروگ در روزهای مهرایزد است ، دارد. این آشپزخانه از دهش هرمزدیار خداداد اشیدری به ‌نامگانه‌ی مادرش روانشاد ماه‌ خورشید اشیدری قنات غسانی بوده است. این زیارتگاه که مورد توجه و باور بسیاری از مسلمان ها نیز هست، در روزهای فرخنده‌ شاهد خیرات جمعیت زیادی از زرتشتیان می‌باشد. چند سال قبل تالاری از دهش رشید نیک ‌بخش در این مکان ساخته شد که مراسم عروسی و جشن های مهم زرتشتیان کرمان چون سده در آنجا برگزار میشود. در مقابل شاه‌ مهرایزد ، زمینی است که در روز جشن سده خرواری از هیزم در آنجا افروخته می‌شود.

آرامگاه مقدس جاماسب فیلسوف در شیراز

این اثر باستانی و با ارزش در حدود 85 کیلومتری جنوب شرقی شیراز که در مسیر جاده شیراز جهرم در سمت راست جاده و نرسیده به شهر خفر قرار گرفته است که پس از ورود به جاده فرعی به روستای کراده منتهی می‌شود و پس از آن در شرق کراده روستای گاره واقع شده که آرامگاه جاماسب حکیم در بیرون این روستا قرار دارد. فاصله روستای کراده تا روستای گاره دو کیلومتراست که از میان کوچه باغهای سرسبز راهی باریک و خاکی ناهموار را به ‌طرف آرامگاه طی می‌کند. نام اصلی این روستا گاره یا کاره می‌باشد که اهالی منطقه به ‌آن جومه بزرگی میگویند که مخفف جاماسب بزرگ است. اهالی منطقه جاماسب را به کسر«س» تلفظ می‌کنند. پیر مردان و پیر زنان این منطقه جاماسب را خانباز هم میخوانند و درباره جاماسب یا خانباز خان داستان ها و اشعار بسیاری در منطقه استان فارس گفته شده است. از جمله می گویند که خداوند به جاماسب گفت: که در روزی معین عمرت به‌پایان می‌رسد و جاماسب در روز موعود به این منطقه وارد شده و در همانجا جان ‌به جان آفرین تسلیم کرد و اهالی گاره برایش مقبره‌ای ساختند.

 زیارتگاه میترایی قلعه کنگلو (نخستین نیایشگاه ساسانی)

  زیارتگاه میترایی قلعه کنگلو مازندران/عکس سایت انجمن زرتشتیان استکهلم

این بنا که به نخستین نیایشگاه ساسانی معروف است در مازندران واقع شده است. دیواره های آن از جنس گچ و ساروج می باشد و زیر بنای آن 50 متر مربع است. بنای اصلی آن در سه طبقه بوده است که امروزه فرو ریخته است. شمال این بنا به کوهی بزرگ و صخره ای به نام "خورنرو" راه دارد.

 نیایشگاه دهانه غلامان در زابل/ عکس از اینترنت

 

نیایشگاه دهانه غلامان در زابل  

در 44 کیلومتری شهرستان زابل در 40 سال پیش به یاری طوفانی بزرگ شهری از زیر خاک بیرون آمده است که سال ساخت آن به 500 پیش از میلاد باز میگردد. شنهای رونده این شهر را به مدت بیش از 2000 سال از دید عموم مخفی نگاه داشته بوده است. در کنار این شهر بنایی چهارگوش به وسعت 2500 متر مربع میباشد که زیارتگاه دینی ایرانیان بوده است که سکوههای بلند آن نشان از اجرای مراسم دینی مردم این منطقه داشته است.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد