آتش ورهرام: این آتش سپند(:مقدس) را که با آیینی ویژه در جایگاه خود قرارمیدهند، نشانهی فرمانروایی مینوی روشنی و راستی، در نبرد با تاریکی و دروغ است و این نبردی است که مومنان با همکاری اهورامزدا و مینوی آتش بهآن میپردازند. یکی از دلایل سپندی و پاکی این آتش؛ جریان طولانی و دشوار پاککردن آن است که در گذشته از شانزده آتش گوناگون فراهم میشد و ۱۱۲۸ بار آن را پاک میکردند و این پاککردن یکسال بهدرازا میانجامید. این شانزده آتش از منابع و صنفهایکاری زیر جمعآوری میشد:
پاککردن آتش گردآوریشده از همهی طبقههای اجتماعی، یادآور آن است که انسان نیز باید همانند آتش پاک باشد و همهی آدمیان جدای از طبقه اجتماعی و جایگاه خود، در صورتی که خود را پاک کنند، در نزد خدا برابرند. سه آتش آتشکدههای نامی «آذرفرنبغ»، «آذربرزین مهر» و «آذرگشسب» از نوع آتش ورهرام بودهاند.
آتش آدُران: این آتش که از مجموع چهار آتش بهدست میآمدهاست، نمادی از یگانگی و یکپارچگی چهار طبقه اجتماعی موبدان، ارتشیان، کشاورزان و پیشهوران بوده است. آیین پاککردن و قرار دادن آن در جایگاه سادهتر از آتش ورهرام بوده است و گویا وارون آتش ورهرام لازم نبوده است که همیشه فروزان بماند.
آتش دادگاه: این آتش که توسط موبدان پاک میشده است، در خانهی زرتشتیان و بهویژه ثروتمندان، در نیایشگاههای عمومی و نیز در اتاق کوچکی در نزدیکی دخمه (دادگاه) وجود داشته است و روحانیان یا مردم عادی زرتشتی از آن نگهداری میکردند.
یارینامه: قدردان، مهرداد – جایگاه نور و آتش در آیین زرتشت، پژوهش و نگارش: مهرداد قدردان
بنام اورمزد هروسپ آگاه
بادرود به شما دوست ارجمند
تارنمای بسیار پر محتوا و زیبایی دارید
گوشه ای از نوشتهای شما را مرور کردم
در زمانی مناسب بر میگردم و ادامه آن را هم میخوانم
شاد باشید و شادیگستر