در امر گردآوری و تألیف و تدوین اسناد و مدارک فولکلوری از دو طریق میتوان پیش رفت.
یکی
از راه گردآوری محدود و مشخص واحد به واحد که هر دیه و شهرک و شهر و
استانی به انفراد و استقلال موضوع مطالعه و هدف گردآوری قرار گیرد و مجال و
وقت در اختیار باشد.
دیگری طریقه جمعآوری سراسری یا کاوش عمومی و یکباره و یکجا است که در آن واحد و در زمانی معین در سرتاسر کشوری شروع به کار شود.
از
این دو راه هر طریقی که انتخاب شود اگر مباشر امر، مقیم و زاده محل نباشد و
اهل محل آنچنان که باید و شاید با او همراهی نکنند و از مساعدت صادقانه و
صداقت صمیمانه مردم برخوردار نشود بیگمان حاصل کارش خالی از عیب و منقصت
نتواند بود و این نکته مهم و دقیق یکی از نتایج تجربه چندین ساله مسود این
اوراق و افرادی است که همراه وی دستاندرکار گردآوری این مدارک و تفکیک و
مطالعه آنها هستند.
ر
وش
نخستین نیز به فرض اینکه فرصت و مجال و وسایل کافی و محیط مساعد در اختیار
باشد و جمیع شرایط لازم فراهم آید هنگامی مقبول و سودمند خواهد بود که
توجه گردآورندگان منحصراً به منطقه مشخص و معینی محدود شود و مباشران امر
چنان کار کنند که در مدت اقوام آنان خطر فوت نکته یا نکاتی یا فراموش شدن و
از قلم افتادن مطلبی یا از میان رفتن اصل موضوع متصور نباشد. به این جهات و به جهات عدیده دیگر بود که روش دوم یعنی اقدام به کاوش عمومی و جمعآوری سراسری ـ با توجه به پیوستگیها و وابستگیهایی که غالباً بین سنن و آداب، قصص و امثال و رسوم و معتقدات نواحی مختلف وجود دارد و چهبسا روشنی جنبههای مختلف رسم و عادتی در یک ناحیه موجب رفع ابهام و گنگی همان رسم و عادت در ناحیه دیگر شود ـ به نظر ما مرجح و مفیدتر آمد. البته این روش با همه مزایایی که از لحاظ کلیت و جامعیت نسبت به روش اول دارد واجد این اشکال نیز هست که یک جستوجوگر با وسایل محدود و معدود خود، در آن واحد ناگزیر است از مسافتی بعید با مردم سراسر کشور سر و کار داشته باشد و با تفاوتها و ویوگیهای خلقی و اقلیمی و سلیقهها و روحیات مختلف آنان از حیث دقت یا مسامحهکاری و وسواس یا سهلانگاری روبهرو شود و خشمگین نگردد و صبر و تحمل بسیار داشته باشد و مهمتر از همه آنکه مردم این سرزمین را به راستی دوست بدارد، همدلی و همنشینی با آنان و شنیدن افکار و معتقداتشان را «عیب و عار» نشمارد؛ خود را تافته جدا بافته نداند؛ و به حقیقت و واقع برای خویش تمایز و تشخصی قائل نشود تا بتواند نه تنها در میان آنان بلکه در دل ایشان راه یابد و آنگاه که راه یافت چنان با صداقت و محبت رفتار کند که اعتماد و اعتقاد این خوبان پاکدل جلب شود و بعد مسافت از میان برود و همگان یکدل و یکجهت به یاری او قیام کنند. جاذبه شهرنشینی و احساس حقارت شهرک نشینان و روستاییان در آن سالها بر اثر دگرگونی اوضاع و احوال و تمرکز امور و تراکم جمعیت در شهرها و بیرونقی زیستن در واحدهای کوچکتر، جاذبه اقامت در پایتخت و مراکز استان به هر سختی و مذلت و اهمیت و اعتبار اقامت در شهرهای بزرگ به هر قیمت، مردم سرزمین ما را چنان مجذوب ـ و در مواردی مرعوب ـ کرده بود که فرد ولایتی یا ده نشین، از داشتن لهجه و عنوان شهرستانی یا روستایی خود آشکارا احساس خفت و حقارت میکرد و درنتیجه غفلت از تشخص و شخصیت شهرستانی و روستایی خویش به خاطر نمیآورد که هر نقطه از این سرزمین با نقاط دیگر از حیث حرمت و حیثیت یکسان است و سراسر خاک این مرز و بوم گرامی است و هرکس از هرجا باشد فقط ارزشهای معنوی و انسانی و اجتماعی اوست که مایه افتخار و منزلتش تواند بود. البته در چنان وضعی و با استیلای چنان روحیهای که اکثر مردم را مسحور شعبدههای رنگارنگ و حقیر و مضر تجدد منحط غربی و مفتون جلوههای پر زرق و برق چراغ نئونی و بادکنکی پایتخت و مراکز استان ساخته بود، خطر نابودی سریع یا لااقل فراموش شدن قسمت اعظم فولکلور ایران به وجه انکارناپذیری، تهدیدکننده بود. ![]() بهترین دلیل این مدعا از بین رفتن و فراموش شدن بسیاری از مواد و مطالب مربوط به فرهنگ مردم در همین پنجاه سال اخیر است که جذبه و شور غرب دوستی به اوج رسیده و در طی آن مدت عطش فرنگیمآبی شدت گرفته بود. مبارزه با حس عدم اعتماد در طریق جلب همکاریها خلاصه آنکه فرصت کوتاه و شاید آخرین فرصت بود و گروهی از درسخواندگان ـ که چشم توده مردم خواه ناخواه به دهان آنها دوخته ـ بیاعتنا و حتی مخالف، گروهی کثیر هم بیتکلیف و دنبالهرو. پس ناچار میبایست تدبیری اندیشیده شود که آن توده کثیر از مقام معنوی و ارزش این میراث غنی آگاه شوند و مباحث آن را فراموش نکنند و از داشتن آنها احساس شرمندگی نکنند تا مگر فرصتی پیدا شود و این گوهرهای پخش و پراکنده، مجموع و مدون گردد یعنی سیر سریع زمان مجال قیام به این واجب را از خدمتگزاران و علاقهمندان نگیرد. با این اوصاف، از جانب دیگر رفتن دیه به دیه و شهر به شهر به تصور واهی گرد آوردن فرهنگ توده نه مقدور بود و نه مفید. زیرا مردم پاکدل و زحمتکش و رنجدیده روستاها و شهرکها از غریبهها خاطره خوشی نداشتند چون که در طی قرنهای متوالی هرکس از پایتخت کشور یا از مرکز استان به سراغشان رفته بود جز ظلم و تعدی برای آنان پیام و ارمغانی نبرده بود تا از غریبه جماعت یادبود خوبی داشته باشند و بتوانند با تازهواردی همدل و همزبان شوند و همکاری کنند و حتی در برابر او لب به سخن بگشایند. ![]() از اینرو است که حتی امروز هم که مرد و زن روستایی کمابیش به شخصیت و اهمیت خود واقف شده و در راه رسیدن به حقوق خویش است بر اثر عادتی کهن که طبیعت ثانوی فرد ایرانی شده، در حضور هر تازه وارد و از پایتخت رسیدهای، اول مهر سکوت بر لب دارد و تا هنگامی که بیآزاری و خیرخواهی تازهوارد بر او مسلم نشود با وی مأنوس نمیشود و به سخن در نمیآید و این نکته نیز در این سالها به دفعات و کرات به تجربه رسیده است. مشکل دیگر آنکه فرد «غریبه» چون با محل آشنایی ندارد هرچند خونگرم و چربزبان و هوشمند و صمیمی هم باشد با توقفهای کوتاه و موقت در یک نقطه نمیتواند بر دقایق و رموز اندیشه و معتقدات و لهجه و رسوم مردم آنجا وقوف یابد و در اندک زمانی ـ فیالمثل در عرض چند ماه ـ چنانکه باید و شاید به روحیات و نهاد و بنیاد فکری مردم آن ناحیه که دستپرورده قرون و اعصار است آشنا شود. راز توفیق شادروان صادق هدایت در تهران و جوینده ناکام و محبوب صمد بهرنگی در آذربایجان در همین بود که اولی از اهالی تهران و دومی زاده آذربایجان بود و هر دو توانسته بودند با استفاده از اوضاع و احوال مساعد و خاصی در دل افرادی از طبقهای که با آن سر و کار داشتند راه بیابند و آنان را از خود نرانند بلکه هوشمندانه آنان را به سخن آرند. اما نکته در اینجا است که امثال هدایت و اقران بهرنگی فراوان نیستند و این امر خطیر از هر جوینده و پویندهای برنمیآید و چنان که اشارت شد اهالی محل به حکم تجربت و عادت چندین صد ساله از گفتن چند و چون و حقیقت و واقع رسوم و عادات و قصص و حکایت خود به کاوشگر «غریبه» امتناع میورزند و در صورت اصرار و پرسش مکرر او را گمراه میسازند. از اینرو اینگونه کاوشگران اگر چیزی گرد آورند حاصل کارشان حتی در صورت استفاده از جدیدترین وسایل فنی، مطمئن و قابل اعتماد نتواند بود. تازه اگر ده نفر و صد نفر راه بیفتند و به فرض محال شش ماه و یکسال و حتی دو سال در نقطهای توقف کنند و مقدرت علمی و فنی داشته باشند و مقدورات مادی و وسایل و تجهیزات کسانی نیز در اختیار گیرند و بتوانند چیزی که به کار آید فراهم آورند سالها طول میکشد تا مجموعه کا456456456 از این مطالب آماده شود و در طی این مدت طولانی با توجه به وسعت این سرزمین و گستردگی شعاع مطالعه، چهبسا که آنچه بهطور زنده در لوح خاطر پیران و کهنسالان این مناطق باقی مانده، فراموش شود و خود نیز به دنبال محفوظاتشان بروند و درنتیجه، این گنجینه غنی و سرشار دستخوش نابودی و زوال شود. |
|