سوشیانت

از کسانی شویم که زندگانی را تازه می سازند ومردم را به سوی راستی وپارسایی رهنمایی می کنند

سوشیانت

از کسانی شویم که زندگانی را تازه می سازند ومردم را به سوی راستی وپارسایی رهنمایی می کنند

سند تاریخی365سال دیرینگی آتش ورهرام کرمان از شاه ورهرام ایزد ب

  سند تاریخی365سال دیرینگی آتش ورهرام کرمان از شاه ورهرام ایزد به موزه زرتشتیان منتقل خواهد شد

آرمیتا فرهمند - به کوشش آرش ضیاتبری تاریخچه ی سنگی آتش ورهرام ، آتشکده ی کرمان  که 365 سال دیرینگی دارد و در زمانی برای حفاظت درساختمان مشرق شاهورهرام ایزد نصب شده است به موزه  مردم شناسی زرتشتیان منتقل خواهد شد .ضیاتبری بیان کردکه : تاریخ این سنگ نوشته 1014 یزدگری برابربا 1024 خورشیدی است.و قرار است پس از موافقت انجمن در آیینی ویژه رونمایی شود ودر موزه مردم شناسی زرتشتیان جای گیرد. که از این پس این کهن ترین شی موزه خواهد بود.

فرتور از 
آرش غیبی
    وی افزود که دستور رستم بندار مهرگان پس از یکسال ونیم توانست آتش ورهرام رادر کرمان جمع آوری کند ودر سال 1024 خورشیدی این آتش را در آتشکده ی محله ی شهر تخت نشین نماید.که پس  از جابجایی این آتش به آتشکده ی قناتغستان با ویران شدن آن آتشکده ، سرانجام آتش ورهرام آتشکده قناتغستان در سال 1302 با اجرای مراسمی ویژه توسط پنج موبد کرمانی و قناتغستانی  به نامهای 1- موبد بهرام اسفندیار آریایی 2- موبد نوشیروان جهانگیر اشیدری 3- موبد گشتاسب جهانبخش  4- موبد بهمن جهانبخش 5- موبد اردشیر سهراب به آتشکده نوساز کرمان منتقل و در جایگاه فعلی آن تخت نشین شد . این آتش پس از آتش ورهرام یزد دومین آتش ورهرام فروزان ایران می باشد .آرش ضیاتبری که سالهاست درباره تاریخ زرتشتیان پژوهش می کند می گوید هنگامی که  مری بویس برای پژوهش های کیش زرتشتی به ایران آمده بود یک ماه در خانه ی شاه جمشید سروشیان می ماند وی که در جستجوی این سنگ نوشته بوده است به شوند خراب شدن آتشکده ی محله ی شهر با شماری از کارگران شاه جمشید سروشیان به جستجوی سنگ نوشته می پردازند که پس از کشف آن ، تاریخچه ی سنگی آتش ورهرام، را درشاهورهرام ایزد قرار می دهند که به شوند ساخت وسازهایی که درسال های گذشته در شاهورهرام ایزد انجام شده است .بخشی از این سنگ نوشته به ،زیر گچ فرو رفته است. که پس از بیرون آوردن  آن ، بزودی این کتیبه  در نخستین موزه ی مردم شناسی زرتشتیان جای خواهد گرفت.

متن سنگ نوشته بدینگونه است :

بنام ایزد عصر شهنشاه صاحب قران               آفتاب اقبال کیوان آمد و برجیس امتحان

کدخدای شهر انصاف و خدیو ملک عدل           زافریدون بهتر و افزون تر از نوشیروان

مالک کیهان شهنشاه جهان عباس شاه               قاتل تورانیان و قبله ایرانیان

از امیران و دلیران کایستاده بر در از              بهر خدمت خودچگویم بلکه هم خیل شهان

در چونین عهدی اگر بر سر نشد طاق جنان      از شرف نبود عجب خاصه در دارالامان

خانقاه و مسجدو حوض و رباط و میل و پل      نیز هریک ساخت اینجا یافت مزد آنجا جنان

ایکه زیر طاق محرابی برو پرچین ببین          از غرور باز آی کان گاه طاعتت یابد قران

عرشه ما گشت پیشانی به نیت پاک دار          با حذر باش از خدنگ غیب این ابرو کمان

ای ردان و موبدان این خانه دیگر خانه ایست    دل مگردان جز بتسبیح و ستایش بر زبان

این سرا صورت نخواهد زانکه جای سیرت است   خانه مهر است کی گنجد در این نقش ردان

خانه هست این بنا از جمله تصویرها                چون ضمیر روشن و چون سینه صافی دلان

تاب باورهای رویائی ندارد این مقام                باش عارف ورنه خیز و کن بتک بار گران

این اطاعتگاه را بهر دعای خیر ساخت             از زر خود رستم بندار ابن مهرگان

مرزبان جست از خرد سال بنایش گفت باد          پایه این طاق نو تا سالهای جاودان

                                                                                  ( 1014 یزدگردی )

فرتور از 
آرش غیبی

***
فرتور از 
آریابرزن غیبی

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد