سوشیانت

از کسانی شویم که زندگانی را تازه می سازند ومردم را به سوی راستی وپارسایی رهنمایی می کنند

سوشیانت

از کسانی شویم که زندگانی را تازه می سازند ومردم را به سوی راستی وپارسایی رهنمایی می کنند

گسیختگی مبانی معنا در شیوه های نگرش به زیر ساختهای هویتی موسیقی

گسیختگی مبانی معنا در شیوه های نگرش به زیر ساختهای هویتی موسیقی و طبیعت

انسان از آنروی که انسان است و موسیقی دان ازآنروی که در مسیر هنراندوزی از دانشی برخوردار گردیده که سنگ بنای ان سده هاست همینگونه نمایانده شده است  دربرخوردهای اولیه با رویکردی همچون موسیقی و طبیعت،  نمی تواند بدون پیش فرض باشد. بدین روی تاکنون ارائه راهکارهای راهبردی جهت تبیین اصولی که چهارچوبهای اجرایی این نوع موسیقی را رقم بزند همواره گرهی بر این کلاف سر در گم افزوده است.

...



باید اعتراف کرد موسیقی و طبیعت در گستره ای فراخ ازهمه چیز طبیعت می تواند قابلیت تولید یابد  بدین روست که پژوهش در مسیر یابی هویتهای گوناگون مکان های ویژه وشکل بندی شخصیت هر اجرا، در رابطه با طبیعتی که با آن مواجهیم کاری ثمربخش و بایسته می نماید.

کار دشوار موسیقیدان طبیعت (هنرمند موسیقی و طبیعت) آن است که در گیرودار دغدغه های همه گیر جمعیتهای انسانی با یکی شدنی فراتر از دقت، تیزبینی، موشکافی و... با نگاهی بی غرض و بدون پیش داوری به استخراج موسیقی طبیعت دست بزند و انرا در قالبهای معمول وغیر معمول ارائه دهد با اینحال موضوعات فراوانی دراین حوزه قابل طرح است.


موضوعاتی مانند آنکه شرایط زیستی ما ( توانایی ابزارهای حسی مان) آیا امکانات مشخصی برای درک موسیقی طبیعت به ما می دهد یا موضوع اصلا این نیست؟
یا آنکه وقتی رسانه هنرمند است آیا تاثیرات غیر قابل انکاری از او در آنچه پدید آورده است مشاهده می گردد یا خیر؟( البته نباید از نظر دور داشت انسان بدون ملیت، فردیت ویژه و سلایق و علایق خاص وجود ندارد و تاثیر حضور و موجودیت هنرمند بر اثری که می آفریند را نباید نادیده گرفت.)
یا آنکه طبیعت چیست که موسیقی ان مورد نظر باشد؟
راستی طبیعت چیست؟ (به نظر میرسد گستره پاسخ ما به این پرسش رویکرد مان را در برخورد با مقوله موسیقی و طبیعت نشان خواهد داد.)
آیا موسیقی و طبیعت نوعی شبیه سازی موسیقایی طبیعت است؟ به عبارت دیگر موسیقی نگاری طبیعت بر اساس دانش ما از طبیعت موجود؟
آیا موسیقیدان طبیعت در پی موسیقی توصیفی است؟ یا برخورد فعال هنرمند موسیقی و طبیعت است که بدون هرگونه پیش داوری بخشی از اشتراکات وجود خود با محیط رادر قالبی نو طرح می کند؟
آیا می توان گفت موسیقیی را که موسیقیدان طبیعت تولید می کند روایت آن هنرمند از موسیقی ان محیط بر اساس نگرشهای شخصی  است نه کشف موسیقی آن محیط ؟
این نوشتار سر آن ندارد تا در این خطوط پریشان همه آنچه را که در اندیشه نگارنده می گذرد بازگو کند. او پاسخهای مبسوتی بر این پرسشها نگاشته است اما؟
اما راستی موسیقی و طبیعت چیست؟!
و موسیقیدان طبیعت کیست؟
او در کجای این رابطه ایستاده است؟
تاپیر چیستی او در چگونگی کار تا چه حد خواهد بود؟

آیا این یک گام نوین در ارائه کیفیتهای نوین است یا تفننی دردناک و پرهزینه؟
آیا این رویکرد به تولید آثاری گریزگاهی می انجامد؟
آیا به نگرشی نوین در...؟
آیا؟
گاهان   پاییز89
با سپاس ازhttp://www.gahankhonya.com
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد