سوشیانت

از کسانی شویم که زندگانی را تازه می سازند ومردم را به سوی راستی وپارسایی رهنمایی می کنند

سوشیانت

از کسانی شویم که زندگانی را تازه می سازند ومردم را به سوی راستی وپارسایی رهنمایی می کنند

ترک آباد را بهتر بشناسیم

ترک آباد

روستای ترک آباد در 5 کیلومتری غرب اردکان در مسیر راه اردکان- نائین قرار دارد با موقعیت 53 درجه و 58 دقیقه طول و 32 درجه و 41 دقیقه عرض جغرافیایی است. ارتفاع آن از سطح دریا 1020 متر می باشد و طبق سرشماری سال 1370 دارای 2291 نفر جمعیت بوده که در 425 خانوار ساکن هستند.

این روستا در سال 747 هجری قمری به امر دختران امیر مبارزالدین محمد، خان زاده خاتون و مختومزاده خاتون احداث گردیده و آن دو خواهر آن قنات را وقف نموده اند به بقعه خود که مدفن ایشان است و در جنب مزار شیخ تقی الدین دادا محمد در محله شیخداد یزد قرار دارد.[1]

پس از احداث این روستا علاوه بر مسلمین عده ای زردشتی نیز در آن ساکن بوده اند و کم کم موبدان زردشتی مقیم کثنویه یزد و دستوران شیراز و اصفهان نیز به ترک آباد عزیمت نموده و آتش مقدس "ورهرام" را هم با خود به ترک آباد بردند و در اندک زمانی ترک آباد به مرکز دینی زردشتیان و نشیمنگاه دستوران دستور ایران تبدیل گردید و از سال 869 هجری قمری نامه هایی به امضاء موبدان موبد از ترک آباد به هند ارسال شده و حتی در کتاب تذکره سخنوران یزد درباره دستور "ماونداد ترک آبادی" آمده است که دستور ماونداد از دستوران دانشمند ترک آباد بوده و از دستوران دستور ایران محسوب می گردیده است و کلیه پرسش های پارسیان هند از طرف این خانواده پاسخ داده می شده است.[2]

تنها اثری که از زردشتیان ترک آباد وجود دارد دخمه ای در دیلم است که قبلاً از آن نام برده شده و مورد استفاده زردشتیان ترک آباد و احمدآباد قرار می گرفته است. در ترک آباد فعلاً هیچ خانواده زدشتی یا اثری از پرستشگاه های آنها وجود ندارد و معلوم نیست از چه زمانی و به چه علتی آنها ترک آباد را ترک کرده و به شریف آباد نقل مکان نموده اند.

تنها اثر تاریخی ترک آباد قلعه آن بوده است که چند سال قبل ویران گردیده و جای آن مدرسه ای بنا شده است و مسجد و حسینیه آن تازه ساز است و خانه های قدیمی آن نیز اکثراً ساده و خشت و گلی است و یکی دو آب انبار قدیمی موجود در این روستا آن هم فاقد سنگ تاریخ می باشد. در نزدیکی روستا در کنار جاده برای راهنمایی مسافرین میل آجریی  به ارتفاع 3 متر قرار داشته است و بر روی کتیبه آن این جمله نقر شده بوده: "عمل حاجی حسین جاووش محمودآبادی 1331" که متأسّفانه در چند سال قبل این میل نیز توسط افراد ناشناسی ویران گردیده و فعلاً اثری از آن باقی نیست.

ترک آباد در حال حاضر یکی از روستاهای پرجمعیّت اردکان می باشد و از نظر امکانات رفاهی وضع مناسبی دارد و دارای آب و برق و تلفن و دبیرستان و مدرسه ابتدائی و راهنمایی و درمانگاه و غیره می باشد و احداث یکی دو خیابان در داخل روستا می تواند وضع آن را بطور کلی دگرگون سازد.



[1]. جامع مفیدی، ج 1، ص 121.

[2]. تذکره سخنوران یزد، ج1، ص 130.

با سپاس ازhttp://www.havadaar.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد