سوشیانت

از کسانی شویم که زندگانی را تازه می سازند ومردم را به سوی راستی وپارسایی رهنمایی می کنند

سوشیانت

از کسانی شویم که زندگانی را تازه می سازند ومردم را به سوی راستی وپارسایی رهنمایی می کنند

زرتشتیان پاسداران فرهنگ ایرانی


آیین بزرگداشت فردوسی در جشنگاه خسروی گفته شد:
زرتشتیان پاسداران فرهنگ ایرانی



خبرنگار امرداد - فیروزه فرودی :

«عشق به ایران و داشتن فرهنگ پربار ایرانی مرا واداشت تا با داستانهای شاهنامه به گونه ای نوین نمایشنامه نوشته و تیاترهای داستانهای شاهنامه را در ایران و چند کشور دیگر اجرا کنم.»گفته های بالا از حسن باستانی هموند کانون نمایشنامه نویسان ایران در آیین نکوداشت چکامه سرای پارسی گوی ایران فردوسی بود که از سوی  کانون دانشجویان زرتشتی در جشنگاه خسروی برگزار شد.
نمایش گفتگوی رستم و فردوسی از کتاب حسن باستانی با نام «چیست این پنهان مرا» با اجرای هموندان کانون دانشجویان آغازگر برنامه بود نمایشی که ازاندیشه های رستم و فردوسی وچرایی سرایش شاهنامه سخن گفت.
باستانی کارهای بسیار در زمینه ادبیات کهن برای فرهنگ دوستان نوشته اما تاکنون تنها چند نمایش او اجازه  اجرا داشته است.
وی بر این باور است که بازگشت به سنت ها و اندیشه های کهن که از روی خردورزی بود تنها با پاسداشت نشانه های آن اندیشه ها مانند شاهنامه و درون مایه ی پر بارآن شدنی است.
باستانی گفت:«چیزی که فردوسی را واداشت تا شاهنامه را بسراید درد زمانه ی خودش بود. و اینک فرزندان ایران با شاهنامه و فردوسی بیگانه اند.»
وی افزود:« فرزند ایرانی زبان دیگری را جایگزین زبان پارسی مادریش کرده او دیگر کژدم  را با نام عقرب می شناسد و گرمابه را حمام، چون با زبان فارسی بیگانه شده است.»
شاهنامه فردوسی هیچگاه یکسونگر نبودخشایار پارسه، پژوهشگر شاهنامه، باور اشتباه مردم را در باره یکسونگری فردوسی در شاهنامه بیان کرد و گفت:«شاهنامه هیچگاه یکسونگر و جانبدار بی پایه نبوده و از آن رو ایرانی در جنگها برنده بود زیرا از خرد و اندیشه پیروی و بسوی نیکی و دادگری رو می کرد. درشاهنامه، کیکاووس سرکش و مغرور در برابر رستم شوند(:باعث) کشته شدن پسرش سیاووش شد یا گشتاسب که در آغاز نیک بود اما جاه و مقام از او انسانی ساخت که شوند کشته شدن فرزندش اسفندیار شد.»
پارسه همسویی اندیشه های فردوسی و خیام را با خواندن چکامه هایی از هریک نشان داد وی در ادامه با آوردن بیت هایی از شاهنامه و چکامه های دوبیتی خیام، پیوستگی اندیشه وهم فکری این دو حکیم پرآوازه ایرانی را برای باشندگان بیان کرد. 
هشایار پارسه با نکوداشت یعقوب لیث ابرمرد سیستان که ادبیات فارسی را ماندگار کرد و شعر پارسی ا در دربار خود جای داد یادش را گرامی داشت.
دکلمه و همنوازی دف و تمبک ، موسیقی سنتی و نقالی نونهالان زرتشتی برنامه های دیگر آیین بزرگداشت فردوسی بود که روز چهارشنبه 28 اردیبهشت ساعت 18 از سوی کانون دانشجویان زرتشتی در جشنگاه خسروی برگزارشد.
گزارش تصویری این آیین را در همین تارنما ببینید.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد