سوشیانت

از کسانی شویم که زندگانی را تازه می سازند ومردم را به سوی راستی وپارسایی رهنمایی می کنند

سوشیانت

از کسانی شویم که زندگانی را تازه می سازند ومردم را به سوی راستی وپارسایی رهنمایی می کنند

مبانی فلسفی اخلاق زیستی در ایران باستان


زیستم در زیستگاهی آباد، افزودن بر دانش، ابزار و مدیریت بهینه، نیازمند جایگاهی شایسته در جهان بینی مردم است. چرا که بر پایه شناخت انسان از جهان، ارزش ها و رفتارهای نیک یا بد (اخلاق) تعریف می شوند. بهترین منابع برای شناخت ریشه های هزاران ساله جهان بینی ایرانی در فرهنگنامه ی اوستا گرداوری شده اند. این منابع را می توان در چهار گروه دسته بندی کرد: الف) یشت های کهن، که باور ایرانیان در دوران استوره ای می نمایاند. ب) ستوت یسن، دربردارنده گاتها (کتاب آسمانی اشو زرتشت) و نیایش های نخستین بهدینان است. پ) وندیداد، که آینده باورهای خرافی قبیله مغان ماد با رنگ و لعاب زرتشتی است. ت) نوشته های بجا مانده از دوران ساسانیان که نشان دهنده باورها، بن مایه های اندیشه وری و راهکارهای زندگی در آن زمانه است.
بنابراین یشت ها ، خداوند، جهان را در شش مرحله (به ترتیب آسمان، زمین، آب، گیاه، جانوران و انسان) آفرید. انسان در پنج روز پایان سال آفریده و در نوروز از فروردین (= راهنمای اهورایی، هدایت الهی) برخوردار شد. محیط زیست برای ایرانیان بسیار ارزشمند بود و برای هر یک از عناصر محیط زیست همچون آتش، آب، خاک، باد، گیاه و جانوران سودمند ایزدی داشتند. برای نمونه آناهیتا نماد رودها، ایزدی بی آلایش، زندگی بهش و زداینده بدی هاست. به گرما و نور خورشیدد ایزد مهر می گفتند که دارنده دشت های فراخ و نگهبان راستی بود.
گاتها به محیط زیست با مفهومی بسیار گسترده تر در دو بعد مادی (گیتی ) و غیر مادی (مینو) می پردازد.جهان که همه ابعاد محیط زیست را در بر دارد، بوسیله اهورامزدا (= یگانه هستی بخش بزرگ و دانا)استوار بر هنجاری به نام اشا، آفریده شده است. او با نیک ترین اندیشه و افزاینده ترین خرد جهان شادی بخش را آفرید و سرسبز گردانید. دروغ کاران برای سود خودشان، با عیش وعشرت به نابودی (ویاپانتین = بیابانیدن) جهان می پردازد که رنج به بار می آورد، برای خرسندی راستین بایستی کردار انسان با هنجار هستی (اشا = اردیبهشت) و خردش با منش نیک (بهمن) هماهنگ بوده، با ارامش پیش برنده ای که از دانش ، دلدادگی و ایمان پدید می آید (اسفند)، هر روز جهان را آبادتر و جهانیان را خرسندتر از پیش سازد. این تازه گردانیدن تا پیوستن به خدا ادامه دارد. اهو (رهبر سیاسی) و رتو(رهبر معنوی) وظیفه فراهم کردن بستر این بالندگی را بر دوش دارند.
بنابراین وندیداد خدای نیک جهان نیکی ها را آفرید . راستکاران با پاک نگه داشتن اتش، آب، هوا و خاک همچنین آباد کردن جهان، کاشتن گیاه، نکشتن حیوانات نابالغ یا باردار، نابودی آفات و کارهایی از این دست با خدای بد می جنگند ولی بدکاران با الودن، ویرانی، آزردن ، جانوران و گیاهان به اهریمن یاری می رسانند. بنابر بندهشن که نماد التقاط دینی در زمان ساسانیان است، خدای بد انسان و جانور نخست را ک شته، گیاه نخستین را می خشکاند اما امشاسپندان و ایزدان مینوی تخمه ی آنها را نجات داده، از انهاجانداران سودمند را در جهان می پراکند. خدای بد در انها خار وپوست خشن و زهر می آمیزد. هنگامی که خدای بد شکسته و بی هوش می گردد . ماده دیو جهی تعهد می کند که جهان را الوده ساخته، انسان، جانور و گیاه را بیازارد. از این شادی اهریمن دوباره هوشیار و قدرتمند می گردد.
کوتاه سخن آنکه بنابر آموزش های گات ها که بن فرمایه فرهنگ ایران باستان است، اگر بخواهیم به آسایش و آرامش در دوجهان برسیم بایستی رو به سوی خداوند نماز گزارده، کردار خود را با دانش کامل (هنجار هستی) و خرد خود را منش نیک هماهنگ کرده، برای خرسندی جهانیان و آبادی جهان کوشید. این کوشش همان آیین خدای دانا (یعنی دین) و بنیاد همه ارزش ها و اخلاق نیک بویژه در زمینه های زیستی است.

نویسنده:

[ موبدیار مهران غیبی ] - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی کرمان
کلمات کلیدی:



[ لینک دایمی به این صفحه: http://www.civilica.com/Paper-BIOETHICS01-BIOETHICS01_028.html
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد